Czy wiesz, że oprócz znanego większości rodziców ADAC jest test zderzeniowy, który zdaniem wielu ekspertów najlepiej weryfikuje bezpieczeństwo foteli samochodowych, zwłaszcza w zderzeniu czołowym? To szwedzki Test Plus, który jest tak bardzo wymagający, że przejść mogą go jedynie foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy.
Co wyróżnia Test Plus?
Test ten jest wyjątkowy, ponieważ mierzy obciążenie szyi. Wszystkie inne testy, w tym ADAC, mierzą obciążenie klatki piersiowej manekinów podczas testu zderzeniowego. Dlatego szwedzki test najlepiej weryfikuje skuteczność foteli w najbardziej niebezpiecznym zderzeniu, zderzeniu czołowym.
Najważniejsze założenia Test Plus
- Wszystkie inne testy fotelików mierzą obciążenie klatki piersiowej manekinów podczas testu zderzeniowego, podczas gdy Test Plus mierzy obciążenie szyi.
- Sam test to zderzenie czołowe z prędkością 56,5 km/h, z krótką i twardą drogą hamowania. Ten ostatni parametr sprawia, że Test Plus jest tak bardzo wymagający. W szwedzkim teście droga hamowania jest krótsza i bardziej złożona, co sprawia, że uderzenie jest silniejsze.
- Testowane dwa rodzaje fotelików samochodowych: Foteliki 9-18 kg i foteliki 15-25 kg.
- Do tego testu producent może zgłosić sam swój fotel. Odwrotnie niż w przypadku ADAC, którego organizatorzy samodzielnie wybierają modele do przetestowania.
BeSafe Stretch podczas testów w szwedzkim instytucie.
Wymagania w Teście Plus są tak surowe, że dziecięce foteliki samochodowe zwrócone przodem do kierunku jazdy nie są w stanie ich spełnić. Jednym z głównych powodów, dla którego jazda tyłem do kierunku jazdy jest bezpieczniejsza dla dziecka są inne proporcje ciała. W foteliku montowanym przodem do kierunku jazdy dziecko jest wyrzucane brutalnie do przodu podczas zderzenia czołowego, a siły, które działają na kręgi szyjne są gigantyczne. Fotelik tyłem do kierunku jazdy działa jak tarcza ochronna – przejmuje na siebie całą siłę, a ciało dziecka bezpiecznie zanurza się w skorupie. Badania wykazały, że jest to 5 razy bezpieczniejsze.
Wiemy, że przewożenie dziecka tyłem do kierunku jazdy jest jednym z czynników znacząco podwyższającym bezpieczeństwo, co pokazuje Test Plus. Zdecydowana większość rodziców przewozi dzieci tyłem do kierunku jazdy tylko rok, czyli tyle ile wymuszają na nich obowiązujące przepisy drogowe. Druga grupa rodziców przesiada dzieci przodem do kierunku jazdy w okolicy drugiego/trzeciego roku życia. Dzieje się tak dlatego, że rodzice mają wiele obaw w związku z przewożeniem dzieci tyłem do kierunku jazdy dłużej. Głównie chodzi o miejsce na nogi. Rozumiemy troskę rodziców o komfort swojego dziecka. Jeżeli i Ty masz wątpliwości, że Twojemu dziecku będzie niewygodnie koniecznie zapoznaj się z faktami dotyczącymi przewożenia tyłem do kierunku jazdy.
Bezpieczeństwo najważniejsze
Wszystkie dziecięce foteliki samochodowe na rynku europejskim i skandynawskim muszą być homologowane zgodnie z przepisami ECE R44 lub UN R129. Producenci mogą testować swoje produkty w dodatkowych, niezależnych testach. Na ich czele znajduje się Test Plus. BeSafe zawsze stawia bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Dlatego Test Plus ma dla nas najwyższe znaczenie, gdy wprowadzamy nowy fotelik, odpowiadający temu testowi.
Gwarancja
National Society for Road Safety (NTF) w Szwecji jest organizacją publikującą Test Plus. Sam test jest realizowany przez Szwedzki Krajowy Instytut Badawczy Dróg i Transportu.
Fotelik samochodowy zatwierdzony w ramach Plus Test otrzymał dodatkowe oznaczenie:
W oświadczeniu dla BeSafe, dyrektor ds. Komunikacji w NTF, Rickard Cosini, wyjaśnia, dlaczego ich zdaniem szwedzki Test Plus ma tak duże znaczenie zarówno dla dziecka, jak i rodzica:
– Jeśli to możliwe, NTF zawsze zaleca wybór dziecięcego fotelika samochodowego z zatwierdzeniem szwedzkiego Plus Test. Wybierając fotelik z oznaczeniem Plus Test, masz potwierdzoną gwarancję, że Twoje dziecko nie będzie narażone na zagrażające życiu obciążenie szyi podczas zderzenia czołowego.
Fotele BeSafe z zatwierdzonym znakiem Test Plus: